saveti za planinarenje za pocetnike pripremiti se kako uspon kondiciona tezina tehnicka obuca odeca ranac avantura

Saveti za planinarenje za početnike: Kako postati planinar?

Razmišljate o tome da se uputite na svoje prvo planinarenje? Odlično! Kako iskusni planinari vole da kažu – Na vrhu ima mesta za sve! Spremili smo za vas jedan kratak vodič sa savetima za planinarenje za početnike kako bi ovo bilo jedno prijatno i lepo iskustvo.

Šta je to planinarenje i ko može da ide na planinarenje?

Na pomen reči planinarenje, pojavljuju se razne asocijacije, recimo pentračenje po stenama i karabineri, nešto što je predviđeno za sportiste i ljude u izuzetnoj fizičkoj kondiciji. Moraćemo da vas razočaramo – planinarenje je u većini slučajeva lagana višesatna setnja po utabanim stazama, i predstavlja jedan od najboljih načina da istovremeno provedemo neko vreme u prirodi, družimo se, i radimo na svojoj fizičkoj kondiciji. Planinarenje nije bauk! Na vecini uspona možemo videti starije ljude, recimo baku od 97 godina, ali i dečicu koja trčkaraju uz planinu. Planinarenje nije ekstreman sport, i apsolutno svako može da ode na planinarenje. Naravno, postoje i ekstremna planinarenja, ali su zastupljena u mnogo manjoj meri nego planinarenja za početnike.

Kondiciona i tehnička težina

Ono što je najbolji pokazatelj da li možete krenuti na neko planinarenje, jesu kondiciona i tehnička težina planinarenja.

Kondiciona težina se odnosi na dužinu staze u kilometrima i visinsku razliku od početne do krajnje tačke (primera radi, kreće se sa 800 mnv i stiže se na vrh visine 1100 mnv, to znači da je visinska razlika 300 metara).

Tehnička težina se odnosi na zgodnost ili nezgodnost staze, da li se šeta kroz livade i šume, ili se penje uz zaleđene stene. Većina izleta na koja vode planinarska društva u Srbiji su tehnički nezahtevne, što znači da nema nikakvog pentranja i sem 2 noge, ne treba vam nikakva oprema da biste krenuli. Gotovo sve ture koje su u ponudi imaju naznačenu kondicionu i tehničku težinu. Tura označena kondicionom težinom recimo 4/10 je srednje težine, a ako je uz to označena tehničkom težinom 1/10 to znači da uopšte nije zahtevna. Naša preporuka za početnike u planinarenju je da izaberete turu do 10tak kilometara (toliko pređete i u šoping centru), tehničke težine 1 ili 2.

Pogledajte sva planinarenja koja trenutno imamo u ponudi klikom na ovaj link. Odaberite neko planinarenje za početnike sa manjom dužinom staze (do 10-15km) i malom tehničkom težinom.

Ali ja nemam s kim da idem

Eh da smo samo čekali na društvo svaki put kada nam se negde išlo, tačno bismo samo sedeli kod kuće. Društvo je strava, ali ne smemo baš ni da se plašimo da krenemo negde sami. Jedan od razloga zašto su svi ovi aktivni odmori zanimljivi, a posebno planinarenja, je što je ekipa već spremna. Ekipa su svi koji na planinarenje pođu s vama. Uvek se nađe neko raspoložen za razgovor, šalu i druženje.

Ali ja nemam opremu za planinarenje, štapove, cipele

U većini slučajeva, nije vam potrebna nikakva specijalna oprema. Obuća i odeća koju već imate će sasvim lepo poslužiti. Planinarski štapovi su nekad zgodni jer olakšavaju kretanje na taj način što smanjuju pritisak na noge, mada i obični štapovi iz šume rade isti posao. Štapovi su okej stvar da vas poguraju malo, ali apsolutno nisu neophodni da biste krenuli. Ja lično odbijam da ih kupim do 80-te godine, ili dok ne krenem na uspon na Kilimandžaro, pa šta od ta dva se desi prvo.

Ok, ubedili ste me, uplaćena je tura i krećem uskoro… Kako da se pripremim?

Prvo, za planinarenje je važno da se adekvatno obučete. Dosta organizatora tura uz opis svojih planinarenja prilaže i preporuke za oblačenje i za to šta poneti sa sobom, u zavisnosti od visine na koju se penje, vremenske uslove itd. Što se oblačenja tiče, evo šta univerzalno važi (ako nije drugačije naznačeno):

► Udobne patike ili cipele sa što većom (dubljom) šarom, kako bi izbegli da se okliznete. Poželjno je da budu i duboke, iznad članka jer vam to štiti zglob ako nezgodno stanete. Vežite pertle lepo i zategnite obuću. Ne bi valjalo da bude previše labavo.

► Trenerka ili nešto u čemu se udobno osećate. Ako je hladno, helanke (ili dugačke gaće) pa trenerka. I kada je najtoplije je poželjno da se dole obuče nešto dugačko.

► Gore slojevito. Recimo veš majica, obična majica, neki duks na raskopčavanje i jakna/prsluk. Računajte da je na planini uvek hladnije, ali isto tako računajte da ćete se kretati, što znači da ćete se zagrejati. Važno je da stvari lako možete da skinete i obučete po potrebi jer će vam u nekom trenutku izaći sunce a već u sledećem ćete prolaziti kroz vlažnu i hladnjikavu šumsku stazu.

► Rezervna majica ili dve (možda neće trebati ali bolje da imate nego da budete mokri ispod jakne), i rezervne čarape. Od srca vam preporučujemo da ponesete dve obične kese za noge, ako slučajno upadnete u neku baru, spasiće vam život. Sistem: suva čarapa, kesa, mokra patika. Ne pitajte kako znamo.

► Ranac. Običan jedan ranac, obične veličine.

Šta spakovati u taj ranac?

► Minimum 2 litra vode. OBAVEZNO! Ljudi, molim vas, ne krećite na planinarenje bez vode za sebe. Trebaće vam! Jadni vodiči uvek ponesu po 4 litra jer ljudi zaboravljaju vodu, a onda im sve otmu i popiju, pa to stvarno nema smisla.

► Sendvič, nešto za pojesti, ozbiljno. Ne samo čips, nego nešto konkretno. Poželjno da imate bar 2 veća sendviča (ili nešto slično) da ne ostanete gladni. U šumi nema brze hrane, mislim, ima, ali je baš mnogo brza. Ako niste sigurni da možete da ulovite jelena, bolje ponesite hranu za sebe.

► Neke grickalice, može i ne mora, recimo bademi, kikiriki, suvo voće. Ali ajde može i čips, nećemo da osuđujemo.

► Nešto slatko. Energetska neka čokoladica, može i dve. Nije loše malo šećera, za motivaciju.

► Obične i vlažne maramice. Da ne objašnjavamo.

► Jedna kesa za đubre (plus dve za noge). Vaše i eventualno neko koje nađete usput. Sve je to naše. I planina, i šuma, i đubre.

Pro tips

► Pre nego što krenete, namažite kremu sa faktorom. Što je veća visina, to je bitnije. Znate kako ljudi pocrne na skijanju? Ako imate baš osetljivu kožu možete je i poneti sa sobom.

► Ja sam veliki fan kafe, a neko može biti veliki fan čaja, što da ne ponesete u termosu malo toga.

► Ako ste pušač, nešto u šta ćete bacati pikavce. MOLIM VAS! Pikavci NISU biorazgradivi, kako mnogo ljudi voli da komentariše. Odvratni su, puni otrova, plastike, ometaju razvoj biljaka, a uz kišu dospevaju u obližnje vode.

Kada se vratite kući

► Recite sebi bravo!

► Popijte magnezijum (verovatno ćete imati blagu upalu mišića ako niste u formi – magnezijum pomaže pri oporavku).

► Pod tuš i krevet. Spavaćete kao beba. I, nema na čemu!

Ukoliko vam se dopao naš tekst sa savetima za planinarenje za početnike, bacite pogled i na tekst o kampovanju, možda vas ubedimo da i to isprobate.

 

 

 

 

Tagovi: #, #, #, #, #, #, #, #